Olet täällä

Potilas- ja sosiaaliasiamies

"Potilaalla on oikeus hyvään terveyden ja sairaanhoitoon sekä siihen liittyvään kohteluun."

Potilasasiamies

 

1.1.2024 alkaen Kainuun hyvinvointialue järjestää potilasasiavastaavien palvelut.

Kainuun hva, potilasasiamies

 

 

Miksi olisin yhteydessä potilasasiamieheen?

  • Haluat tietoja potilaslain soveltamisesta.
  • Tarvitset neuvoja oikeuksistasi terveydenhuollossa.
  • Olet tyytymätön saamaasi kohteluun tai palveluun terveydenhuollossa.
  • Haluat tehdä muistutuksen tai potilasvahinkoilmoituksen omaan tai läheisesi terveydenhuoltoon liittyen.
  • Potilasasiamieheen voivat olla yhteydessä myös potilaiden omaiset, muut läheiset, sekä potilaiden asioissa toimivat yhteistyötahot.

 

Potilasasiamiehen tehtävät (laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 11 §)

  • Neuvoa ja ohjata potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa.
  • Tiedottaa potilaan oikeuksista.
  • Toimia potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
  • Neuvoa ja tarvittaessa avustaa muistutuksen, kantelun ja potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä.
  • Potilasasiamies ei voi ottaa kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin eikä siihen, onko hoidossa tapahtunut potilasvahinko.

 

Sosiaaliasiamies

”Asiakkaalla on oikeus saada laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa.”

 

Miksi olisin yhteydessä sosiaaliasiamieheen?

  • Haluat neuvoja oikeuksistasi sosiaalihuollon asiakkaana.
  • Haluat neuvoja sosiaalipalveluita koskevan muistutuksen tai päätökseen kohdistuvan valituksen tekemisessä.
  • Haluat puolueetonta tietoa sosiaalihuoltoon liittyvästä lainsäädännöstä ja lain soveltamisesta asuinkunnassasi.
  • Olet epävarma sinulle (tai läheisellesi) kuuluvista sosiaalihuollon palveluista tai tyytymätön saamiisi palveluihin.
  • Olet tyytymätön sosiaalihuollon työntekijän tai hänen esimiehensä taholta saamaasi kohteluun tai koet tulleesi epäasiallisesti kohdelluksi.
  • Et ymmärrä asiassasi tehtyjä sosiaalihuollon päätöksiä tai sopimuksia.

 

Sosiaaliasiamiehen tehtävät (laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 24 §)

  • Neuvoa asiakasta asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa.
  • Avustaa muistutuksen ja kantelun teossa.
  • Tiedottaa asiakkaan oikeuksista.
  • Toimia asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
  • Seurata asiakkaan oikeuksien ja aseman kehitystä kunnissa ja antaa siitä selvityksen vuosittain kunnanhallitukselle.
  • Sosiaaliasiamiehen tehtävä on neuvoa-antava, sosiaaliasiamies ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Hän ei voi myöskään muuttaa viranomaisen tekemiä päätöksiä.

 

Rekisteriseloste sosiaaliasiamiestoiminnalle

Tärkeät puhelinnumerot

Sosiaaliasiamies

050 341 5244
Maija-Kaisa Sointula ja Sanna Saarinen
ti-to klo 10-13
sosiaaliasiamies@merikratos.fi
Merikratos Oy/sosiaaliasiamies, Ruissalontie 11 b, 20200 Turku